torsdag 10 juli 2008

Så ska man till Skåne igen

Begravning, det är lika kul som det låter. Nu ska man sitta i en kyrka och lyssna på predikan om tomtar och troll, eller snarare änglar och himmelsriket som om det vore någon skillnad, av en präst som inte har en susning om vad det är för människa denne talar så gott om. Morsan är stark hon vill nog bara ha det överstökat men farsan är en riktig lipsill, jobbigt som fan faktiskt. Jag minns hur han lipade när morfar dog, en man som han sällan talade gott om, ja de kom faktiskt så gott som aldrig överens så kanske var det någon sjuk hat-kärlek jag inte förstår mig på. Skitsamma.

Nu ska man i alla fall åka till Skåne, till Sjöbo, för begravningen. Rambergsmannen tar bussen, han gillar nämligen inte tåg på grund av att det är dyrt, det är för ljust i vagnarna och det är i regel fullt av störiga skrikiga barn och fyllon. Trist är det i alla fall, sitta på en buss i tre och en halv timme. Nu tillhör jag den extremt rastlösa typen, för mig är det omöjligt att sitta still någon längre tid huruvida jag inte är redlöst berusad men det är ju inte att rekommendera på en buss på väg till min mormors begravning, det vore dålig stil om något. Även om jag sannerligen känner för det. Nej det blir att bita i sura äpplet och stå ut, jag vet att efter tjugo-trettio minuter kommer jag att klättra på väggarna, resten kommer att bli en enda lång plåga. Har bunkrat upp med mat och några kurser i japanska, får se om det hjälper annars är det knas.

Swebus är för övrigt jävligt bra, kan inte rekommendera dem mycket nog. När jag jobbade i Halmstad 3½ år så hade jag fortfarande lägenheten i Göteborg kvar och spenderade mina helger där,kunde ju inte lämna Hisingen heller! Då blev det till att pendla och det blev Swebus måndag morgon och Fredag sen eftermiddag varje vecka, nu var det bara 13 mil så jag överlevde, med viss svårighet. Speciellt fredagskvällarna var jobbiga,jag hade bara sprit i skallen efter en lång stressig pissvecka på en arbetsplats jag hatade över allt annat. Swebus har en garanti att man alltid får åka, tar platserna slut så skaffar de en extra buss, alla gånger utom en under tre och ett halvt års tid klarade de av att hålla det löftet och det kan man inte annat än ge fullt betyg för. Dessutom är chaufförerna så toktrevliga det bara går att vara, sådant uppskattas också.

Nåväl,nu blir det att sitta som en vacker burfågel i några timmar, inget jag ser fram emot. Men men det är bara att bita ihop och ta det när det kommer.

Inga kommentarer: