måndag 9 juni 2008

Hästägare, plocka upp er skit för helvete


Igår var vi på besök hos ett par goda vänner ute på den underbart vackra svenska landsbygden ute vid Sjövik. Blev bjudna på god mat och härlig dansk öl i det fina sommarvädret som snart torkat ut all vår gröda och bränt ner vår skog, men vem fan bryr sig om det när vi efter mer än ett halvårs stelfruset helvete äntligen kan vistas utomhus utan att frysa ihjäl? Nej det var helt underbart faktiskt, t.o.m. deras ungar var inte alls så griniga som ungar brukar vara, det var för en gångs skull helt ok. Dock så skulle vi till att ta en promenad för att reka landsbygden lite och snacka lite skit om grannarna, det händer ju knappast något därute, skulle grannbonden släppa sig lite extra ljudligt så står det säkert på första sidan av Sjöviks Allehanda redan dagen efter, fortfarande bättre än tv och jag gillar att diskutera skit.

DOCK GILLAR JAG INTE ATT TRAMPA I SKIT

För det var många gånger man var nära att göra just det, trampa i skit, i stan har vi minsann också djur, hundar vanligtvis, och när de behöver skita av sig så görs det i regel på en gräsmatta och plockas oftast upp med en så kallad hundbajspåse. På landet däremot skits det i stora högar mitt på gatan som man låter ligga kvar till allmän beskådan, hur fan skulle det sett ut om jag satt mig för att skita mitt på deras jäkla altan? Hade det varit accepterat? Nej snarare skulle jag fått mig en sån skur salthagel rätt upp i arslet att jag troligen aldrig mer kunna skita på ett normalt sätt igen. Så varför i hela helvete är det tillåtet för hästar att skita ner våra landsvägar precis som om det rörde sig om ett latrindike? Nog räcker inte en hundbajspåse för de ofantliga mändger skit en häst kan krysta ut i ett svep men det finns sopsäckar för en billig peng på Biltema eller Clas Ohlson, använd dem för helvete.

Inga kommentarer: