måndag 9 juni 2008

Små nöjen jag har - Del 1"Fieldrecordings"

Ja även en gubbgrinig Rambergsman kan finna små nöjen här i livet, tro det eller ej men ibland har jag faktiskt riktigt kul, vid ett fåtal tillfällen t.o.m. utan sprit.

Ett ganska nyfunnet nöje är s.k. "fieldrecordings", det innebär att man spelar in jlud från en omgivning, det låter kanske ganska tråkigt och det är det säkert också vanligtvis MEN fieldrecordings i Göteborg kan bli riktigt kul faktiskt, speciellt på Hisingen. Hisingen är nämligen helt översållat av pundare, fyllon och allehanda psykotiskt WT av alla de slag, det totala bottenskrapet samlas där och det är en ren guldgruva att spela in alla galna konversationer man hör på vagnen eller i busskuren. Det är praxis med minst ett riktigt fyllo eller pundare i varje vagn, det är då jag tar tillfället i akt och trycker på "record" lite diskret i min väska, innerficka eller var jag nu kan tänkas ha min lilla mp3-spelare.

Mp3-spelaren höstade jag in på Tradera för en knapp femhundring, det är en iRiver IFP-790 med 1gb minne, extern mikrofon tjackade jag på Teknikmagasinet för en trehundring, en sk mygga. Mp3-spelaren är en speciell modell med inbyggd förförstärkare som gör den extra lämpad för inspelning, dessa tillverkas längre och är idag svåra att få tag i. Alltsammans är litet och diskret, ingen märker ett skit av att de är buggade.

Jag kommer att lägga upp ljudklipp här successivt allt eftersom det blir något intressant att komma med, som aptitretare ska jag slänga upp ett filmklipp med en ecstasypåverkad pundare som stod och skrek i högan sky mitt på parkeringsplatsen utan för mitt jobb förra veckan.

DET HÄR KOMMER ATT BLI KUL

Inga kommentarer: